Çoklu Zeka Nedir?
İnsanın
küçük çocuğu olunca onun için ne yapabilirim konusunda daha bir endişeli oluyor
sanırım. Bu nedenledir öğrenme psikolojisine merak sarmam. Özellikle de onun
için bir oyuncak ya da kitap alırken aldığım bu materyal onun için ne derece
önemli konusu aklımı kurcalıyordu. Bir şeyleri eksik yapmaktan korkarsınız ya
işte öyle bir şey… Nasıl ne yediği ne içtiği biz anneler için önemli ise ne ile
oynadığı, ne okuduğu ve ne izlediği de o derece önemli olmalı diye düşünüyorum.
Bu nedenle bugün sizlere öğrenme psikoloğu olan Howard Gardner’ın çoklu zekâ
kuramından bahsedeceğim.
Zekânın
ne olduğu hep bir karmaşadır ya bazı çocuk sayısal bazı çocuk sözelde başarılı
denirdi ve ülkemizdeki eğitim sistemi de bu konular üzerinde dururdu. Ama
günümüzde sadece sayısal ya da sözel zekâ olmadığı çok daha karmaşık bir
sistemin olduğu kabul görüyor. Özellikle de akademik eğitimin ve başarının neredeyse
en önemli konu haline geldiği günümüzde…
Gardner’a
göre zekâ, bir kişinin bir veya birden fazla kültürde değer bulan bir ürün
ortaya koyabilme, günlük yaşantısında karşılaştığı sorunları etkin ve verimli
şekilde çözebilme yeteneği olarak tanımlanır. Şöyle de özetleyebiliriz; Bir
insan herhangi bir ürünü meydana getirebiliyor, herhangi bir soruna etkili
çözümler üretebiliyorsa o insan zekidir. Bu ürün ve çözümler hayatın farklı alanlarıyla
ilgili olabileceği için de kişileri bir iki tanım içine sıkıştırmak son derece
yanlıştır.
Zekâ, hayat süresince karşılaşılan farklı durumlarda ve
olaylarda sorunların üstesinden gelerek problemleri çözme ve yeni ürünler, yeni
çözümler yaratabilme kapasitesidir. Her an değişen dünyada yaşamak ve bu
değişimlere ayak uydurabilmek amacıyla her bireyde bulunan ve tamamen kendine
özgü olan yetenek ve becerilerin toplamıdır. Sonuç olarak, içinde bulunduğumuz
topluma faydalı şeyler yapabilme, faydalı ürünler sunabilme kapasitesidir.
Çoklu zekâ önce 7 zekâ
tanımı olarak belirlenmiş ancak 1995 yılında bir zekâ türü daha eklenerek 8
farklı zekâ olarak tanımlanmıştır. Gardner son yıllarda da 9. Zekâ olarak ifade
ettiği Varoluşçu Zekâ üzerinde
çalışmaktadır.
Çoklu Zekâda İlkeler
Ø
Zekâ tanımlanabilir, geliştirilebilir ve ölçülebilir.
Ø
Gelişimle ilgili bütün kuramlar ve bilimsel
çalışmalar, çoklu zekâ teorisini desteklemekte ve kabul etmektedir.
Ø
Bir zekâ alanını ilgilendiren çalışmalar diğer zekâ
alanlarıylada ilgilidir ve birbirlerinden faydalanabilirler.
Ø
Bilinen ve tanımlaması yapılan zekâ türlerinden farklı
zekâların da olması mümkündür.
Ø
Çevre, kültür, inançlar, yargılar ve kişisel
özellikler gibi etkenler zekânın gelişimi üzerinde etkilidir.
Ø
Zekâ her insanda farklı süreçlerde oluşur ve her zekâ
türü dinamiktir.
Ø
Her birey kendine özgü özelliklere sahiptir ve zekâ da
kişiye özgü bir durumdur.
Ø
Her insanda farklı türde zekâ gelişimi vardır.
Ø
Her zekâ türü kendine özgü olarak
değerlendirilmelidir.
Ø
Zekânın yapısı, dikkat, hafıza, algı ve problem çözümü
gibi değişik etkenlerden ve farklı süreçlerden meydana gelir.
Bahsedilen sekiz
farklı zekâ alanını incelersek;
1. Bedensel zekâ
alanı, koordinasyon, denge, güç, esneklik ve hız gibi bazı
fiziksel yetenekleri ve bu yeteneklerin hepsinin bir arada işlemesini sağlayan
devinimsel nitelikteki bazı özel becerileri de içermektedir.
Bedensel
zekâ alanı gelişmiş bireylerin yetenek ve özellikleri:
Dokunarak öğrenmekten
hoşlanır, macera ruhludur, herhangi bir şey yaparken alet kullanmaktan hoşlanır,
dışarıda bulunmaktan hoşlanır, konuşmalarını elleriyle destekler, eğlenceli
yarışlara katılmaktan zevk alır, Organizasyon yapma özelliği gelişmiştir, aktif
katılımla daha iyi öğrenir, söylenenden daha çok yapılanı hatırlar, rol
yapma-atletizm-dans-dikiş nakış gibi alanlarda yeteneği vardır. Organizasyon
yapma özelliği gelişmiştir. Bulundukları çevreye ve onu kapsayan sistemlere
karşı duyarlıdır ve sorumlu davranır.
2. Sözel - Dilsel
Zeka, dili etkili bir biçimde kullanma, kelimelerle ve
seslerle düşünme, dildeki kompleks anlamları kavrayabilme, insanları ikna
edebilme, dildeki farklı yapıları fark edebilme, yeni yapılar oluşturabilme,
farklı dilsel kalıplarla ilgilenme becerisidir.
Sözel-dilsel zekâ
alanı gelişmiş bireylerin yetenek ve özellikleri: İyi bir konuşmacıdırlar.
Konuşma ve anlatmanın
yanında dinleme yetenekleri de fazladır. İyi bir dinleyici olurlar.
Hafızalarını çok verimli kullanabilirler. Yazma becerileri yüksektir. Dinleme
süreleri uzundur ve konuşulanları sıkılmadan dinlerler. Farklı dilleri öğrenme
becerisine sahiptir. Dinleyerek, okuyarak, yazarak ve konuşarak öğrenir.
Cümleleri dinler, yorumlar, farklı bir tarzda ifade eder ve söylediklerini
hatırlar. Konuşkandır, iyi dinleyicidir, kütüphaneyi çok ziyaret eder, şakalar
yapar, hikâyelerin ayrıntılarını iyi hatırlar, yazmayı sever.
3. Matematiksel -
Mantıksal Zeka, sayılarla çalışma,
muhakeme etme, tümevarım ve tümdengelim teknikleri ile düşünebilme, soyut ve
sembolik problemleri çözebilme, kavramlar, düşünceler ve fikirler arası
kompleks ilişkileri algılayabilme becerisidir.
Matematiksel-
mantıksal zekâ alanı gelişmiş bireylerin yetenek ve özellikleri: Neden sonuç
ilişkilerini çok iyi kurar. Somut cisimleri soyut sembolik ifadelere
dönüştürebilir. Mantıksal problem çözümlerinde başarılıdır. İlişki ve
benzerlikleri algılar, hipotez geliştirme ve test etme becerisine sahip olur, olayların
oluşumu ve işleyişi üzerine odaklaşma gücü vardır, deney tasarlama-uygulama ve
sonuçları tahmin etme becerisine sahiptir.
4. Görsel-Mekansal
Zeka, resimlerle,
şekillerle düşünebilme, görsel dünyayı algılayabilme, şekil, renk ve dokuları
zihnin gözleriyle görebilme ve bunları sanatsal formlara dönüştürebilme
yeteneğidir. Psiko-motor becerilerin gelişmesiyle başlar, el-vücut-beyin
koordinasyonunun gelişimi küçük kas gelişiminin mükemmel çalışmalarıyla
geliştirilebilir.
Görsel- mekânsal zekâ
alanı gelişmiş bireylerin yetenek ve özellikleri: Zihninde canlı imgeler
oluşturur, imgelerin ayrıntılarını kolay hatırlar, harita ve grafikleri kolay
algılar, hayal kurmayı sever, gittiği yerleri kolay hatırlar. Origami ve
maketler hazırlar. Bir objenin farklı açılardan perspektifini anlayabilir, onu
zihninde canlandırabilir.
Öğrendiği bilgileri
somut ve görsel sunuşlara dönüştürür.
5. Kişilerarası -
Sosyal Zekâ, insanlarla birlikte
çalışabilme, Sözel - Bedensel Zekâ dilini etkili bir biçimde kullanarak çok
farklı karakterlere sahip insanlarla kolaylıkla iletişim kurabilme, insanları
yönetebilme, onlarla uyumlu çalışabilme ve insanları ikna edebilme becerisidir.
Kişilerarası- sosyal zekâ
alanı gelişmiş bireylerin yetenek ve özellikleri: Diğer insanların duygularına
karşı duyarlıdır. Diğer insanları konuşmaları ile etkiler. Grup ve takım
çalışmalarından, çok özel ve mükemmel ürünler ortaya çıkararak, gruplar halinde
çalışmaktan zevk alır. Farklı kültürler, farklı yaşam tarzları konusunda çok
meraklıdır. Çok küçük yaşlarda bile toplumsal ve politik sorunlarla ilgilenebilir.
Güçlü bir espri yeteneğine sahiptir.
6. Kişisel - İçsel Zekâ, kendimiz hakkındaki
duygu ve düşünceleri şekillendirebilme, yaşamı sürdürebilme ve
yaşadıklarımızdan öğrendiklerimizle, hayat felsefemizi oluşturabilme,
yaşamımızı bu doğrultuda planlanma, kişisel istek ve hayaller oluşturabilme
becerisidir.
Kişisel- içsel zekâ
alanı gelişmiş bireylerin yetenek ve özellikleri: Kişisel tepkide bulunur,
değerlere duyarlıdır, yaratıcıdır, buluşçudur, fikir üretir, planlıdır, rahat
hedef belirleyen, bağımsız düşünce sahibidir, "niçin" sorusunun
cevabını almaya yöneliktir. Yaşadığı her olay ve deneyim üzerinde çok fazla
düşünür. Kendi içinde bir değer ve anlayış sistemi oluşturur. Her şeyde
kendinden bir şey arar. Kendi duygu ve düşüncelerinin farkındadır. Kendisini
farklı tarzlarda ifade edebilir; yazar, ressam, heykeltıraş gibi.
7. Müziksel - Ritmik Zekâ; sesler, notalar, ritimlerle
düşünme, farklı sesleri tanıma ve yeni sesler, ritimler üretme, ritmik ve tonal
kavramları tanıma ve kullanma, çevreden gelen seslere ve müzik aletlerine karşı
duyarlı olabilme becerisidir.
Müziksel- ritmik zekâ
alanı gelişmiş bireylerin yetenek ve özellikleri: Müziği yaşamında kullanmak
için fırsatlar oluşturur. Seslerle nota ve ritimlere karşı özel bir ilgiye
sahiptir. Müziği hareketlerle birleştirerek farklı figürler ortaya çıkarabilir.
Müziksel enstrümanlara karşı ilgilidir. Enstrümanları kullanmayı kolaylıkla
öğrenebilir. Orijinal müzik kompozisyonları oluşturabilir. Ritim tutar.
Öğrendiği şarkıları mırıldanarak gezer.
8. Doğa Zekâsı, doğadaki tüm
canlıları tanıma, araştırma ve canlıların yaratılışları üzerine düşünme
becerisidir.
Doğa zekâ alanı
gelişmiş bireylerin yetenek ve özellikleri: Doğadaki hemen her canlının
yaşamına ilgi duyar. Farklı canlı türlerinin isimlerine karşı dikkatlidir;
çiçek türleri, hayvan türleri onlar için çok çekicidir. Zooloji, botanik,
organik kimya, tıp, fotoğrafçılık, dağcılık, izcilik gibi alanlara ilgi duyar.
Seyahat etmeyi, belgeseller izlemeyi severken, doğa ve gezi dergilerini
incelemekten hoşlanır. Doğadaki bitki türlerine karşı duyarlıdır. Doğanın insanlar
üzerindeki ya da insanın doğa üzerindeki etkisi ile ilgilenir.
Yorumlar
Yorum Gönder