Bir Annenin Gözünden "Etkileşimli Kitap Okuma"
(Oğlumun yeni kitapları-Babası ile kitapçıları gezmeye bayılıyor. Onları sabah kitapçıya bırak akşam al. Ne sıkılırlar ne de yorulurlar. Bu kitaplarda son kitapçı gezmesinden...)
Okul öncesi dönemdeki çocukların dil
gelişimini ve erken okuryazarlık becerilerinin gelişimini desteklemek için
yetişkin ve çocuk arasında aktif etkileşime dayalı, birlikte kitap okuma
etkinliğine
“Etkileşimli Kitap Okuma” adı
verilmektedir. Bu kavram, biz anne-babaların çocuğumuza kitap okurken sorular
sorarak; sanki o, öyküyü anlatan kişi, bizde dinleyiciymişiz gibi rolleri
değişme temeline dayanıyor. Sorular sorarken çocuğumuzun yanıtlarını
değerlendirip, bazı yerlerde vurgu ve tekrarlar yapmamız gerekiyor. Ardından
sadece kitapta anlatılanlarla değil kitapta anlatılanlar yardımıyla konu,
olaylar ya da durum "genişletilerek" etkileşimli kitap okuma süreci
yaşanıyor.
Oğlumla birlikte Ankara Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Fakültesi İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı’na
bağlı Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi Birimi’nin “Etkileşimli Kitap
Okuma” eğitimine katıldık. Bu eğitim iki hafta üst üste yapılıyor. İlk hafta
eğitimde uygulayıcı ve çocuk birlikte kitap okuyorlar ve anne-babalar gözlemci
olarak katılıyorlar. Eğitimden sonra anne baba ile bir değerlendirme yapılıyor.
İkinci hafta ise anne babalar yine özel olarak seçilmiş bir kitabı birlikte
okuyorlar. Bu sürecin, kitabı olduğu
gibi okuma sürecinden çok daha uzun sürdüğünü belirtmek gerekir. Biz 4 yaş için
hazırlanmış bir hikâye kitabını yaklaşık 20-25 dakikada okuyabildik. Uygulayıcı
kitap okurken nelere dikkat etmeniz gerektiği, kitap seçiminin nasıl yapılması
gerektiği ile ilgili bilgiler veriyor.
Bu eğitim sonrasında etkileşimli kitap okurken
bir anne olarak nelere dikkat etmem gerektiğini öğrendim. İlk önce 36-72 ay
çocuklar için ayına uygun bir kitap seçmek ve kitabı önceden okuyarak, çocukla
okumadan önce hazırlanmak gerekiyor. Hazırlık sürecinde öyküde geçen ve çocuğunuzun
bilmediğini düşündüğünüz kelime ve kavramlar belirlenmeli, örneğin farklı
sayfalarda geçen 5 kelime belirlendi, bunların anlamını çocuk dostu kelimelerle
(onların anlayabileceği kelimelerle anlatmak) yazılarak hazırlanabilir.
Öyküyü okumaya başlamadan önce
kapak sayfası hakkında konuşun. Bu resimde neler var, bu kitap neyi anlatıyor
olabilir, gibi. Daha sonra kitabın adını parmağınızla göstererek okuyun. Bu
şekilde okuduğumuzda çocuk yazının bir anlam ifade ettiğini ve bir yönü
olduğunu fark ediyormuş.
Hikâyeyi okurken de konuşmayı
başlatmak için “Evet” ya da “Hayır” ile cevap verilmeyecek açık uçlu sorular
(daha uzun cümleler kurmasını sağlayacak), 5N-1K soruları (ne, nerede, neden,
nasıl, ne zaman ve kim), tamamlama soruları (cümleyi yarım bırakarak onun
tamamlamasına izin veren), hatırlamayı sağlayan sorular (öyküdeki karakterler
ve olaylar hakkında önceki sayfalarda neler olduğuna ilişkin) gibi sorular sorularak
sürece çocuğu da dâhil etmek gerekiyor.
Biz bu yöntemle kitap okuyarak çok
eğleniyoruz.
Bir çocuğun karakterine, beyin gelişimine yardımcı olabilmek ne büyük bir sorumluluk. Tebrik ediyorum hem sizi hem de diğer tüm anne babaları
YanıtlaSil